Proporcje NNKT w codziennej diecie

Proporcje NNKT w codziennej diecie

Oprócz funkcji budulcowych, kwasy NNKT pełnią jeszcze inne funkcje w organizmie – regulują wiele procesów fizjologicznych (transport i metabolizm innych tłuszczy i cholesterolu, krzepliwość krwi, odpowiedź immunologiczną). W zależności od rodziny do której należą, pełnią różne funkcje w organizmie, dlatego ważne jest, by występowały w diecie w odpowiednich proporcjach. Najważniejsze dla zdrowia człowieka są kwasy tłuszczowe z rodzin: omega-3, omega-6 i omega-9. Naukowe publikacje dietetyczne podają, że prawidłowa proporcja kwasów omega-3 do omega-6 powinna wynosić między 1:2 a 1:5. Jednak w związku z tym, że współczesna dieta Europejczyków i Amerykanów dostarcza kwasów omega-3 i omega-6 w proporcji 1:15 a nawet 1:20, osiągnięcie proporcji 1:10 również uznawane jest za poziom dostateczny.

Skutki nadmiaru kwasów omega-6

Jak już wspomniano, dieta Europejczyków i Amerykanów dostarcza zwykle zbyt mało kwasów omega-3, a kwasów omega-6 dostarcza w nadmiarze, dlatego stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6 jest zaburzony i wynosi od 1:15 do 1:20. Tak duża i długotrwała przewaga kwasów omega-6 w organizmie nie jest dla zdrowia obojętna. Z kwasów omega-6 powstają bowiem związki prozapalne, zatem ich stały nadmiar prowadzić może do nadmiernej skłonności do stanów zapalnych, podatności organizmu na alergie, zachwiania równowagi immunologicznej czy nadmiernych podziałów komórek nowotworowych. Natomiast kwasy omega-3 przekształcane są w organizmie do związków przeciwzapalnych i hamujących podziały komórek nowotworowych. Kwasy linolowy (omega-6) i α-linolenowy (omega-3) współzawodniczą o te same enzymy, stąd też nadmiar kwasu omega-6 prowadzi do większej koncentracji pochodnych kwasów omega-6 i zahamowania syntezy pochodnych kwasów omega-3: eikozapentaenowego (EPA) i dokozaheksaenowego (DHA). Odpowiednia ilość kwasów z rodziny omega-3 w codziennym pożywieniu zapobiega nadmiernemu wytwarzaniu w organizmie pochodnych kwasów omega-6. By przywrócić w organizmie równowagę, należy uzupełniać niedobory kwasów omega-3. Bogatym źródłem kwasów omega-3 jest olej lniany tłoczony na zimno, zawierający min. 50% kwasu omega-3 (α-linolenowego).

Zdrowe tłuszcze

Niektóre rodzaje tłuszczów nie tylko nam nie szkodzą, ale wręcz korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Dowiedz się gdzie je znaleźć i jak korzystać z ich pozytywnego działania w swojej diecie.

Zobacz artykuły i przepisy

Oleje Świata

Linia Oleje Świata to oleje wysokiej jakości powstające ze starannie wyselekcjonowanych nasion i owoców. Samo zdrowie zamknięte w małej buteleczce.

Dowiedz się więcej
Zdrowe tłuszcze

W których olejach szukać kwasów omega-3?

Obecna gama dostępnych olejów jadalnych jest bardzo szeroka. Przy tak dużym wyborze rodzi się pytanie, po który olej sięgnąć? Jeśli szukasz oleju z dużą ilością kwasów omega-3, warto uważnie czytać etykietę lub sprawdzić dostępne w tym zakresie opracowania naukowe.

Czytaj więcej

Poznaj nasze produkty

Olej sezamowy nierafinowany

Olej sezamowy nierafinowany

Olej ryżowy rafinowany

Olej ryżowy rafinowany

Olej z czarnuszki

Olej z czarnuszki

Strona korzysta z plików cookies. Są to pliki pozwalające na korzystania z narzędzi analitycznych, marketingowych oraz społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności.

Rozumiem i akceptuję