Tłuszcze i ich rola w organizmie

Tłuszcze występują w codziennej diecie człowieka. Są ważnym elementem pokarmu, który dostarcza potrzebnej ilości energii. Aby wybrać odpowiedni rodzaj tłuszczów warto wiedzieć, jakie rodzaje mają prozdrowotne właściwości, a których należy unikać. 

Czym są tłuszcze

Tłuszcze, inaczej lipidy, pełną istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka. Dzielą się na nasycone i nienasycone (jednonienasycone i wielonienasycone). Występują one w wielu produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego jak i roślinnego. Są niezastąpionym składnikiem pokarmu dla ludzi. Te o wysokiej jakości odżywczej wspierają m.in. działanie systemu nerwowego, obniżają poziom cholesterolu, wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego. Odgrywają ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu struktur błon komórkowych. Chronią ponadto narządy wewnętrzne przed uszkodzeniem oraz uczestniczą w procesie przyswajania witamin A, D, E, K.

Rodzaje tłuszczów i ich rola

Tłuszcze nasycone to szeroka grupa kwasów tłuszczowych. Jednym z nich jest kwas palmitynowy, który uczestniczy w procesie regulacji wydzielania hormonów, czy kwas mirystynowy, mający wpływ na działanie układu odpornościowego. Są one odpowiedzialne za poziom cholesterolu w organizmie. Trzeba jednak pamiętać, że poziom ich maksymalnego spożycia nie powinien być większy niż 10% energii z dziennej racji pokarmowej. Stąd radzi się ograniczyć niekorzystny tłuszcz mięsny, olej kokosowy, olej palmowy oraz słodycze i ciasta. Warto wybierać nabiał o obniżonej zawartości tłuszczów, spożywać tłuszcze roślinne oraz chude mięso.

Tłuszcze nienasycone występują w środowisku naturalnym i nie są wskazane do stosowania z wykorzystaniem wysokiej temperatury. W dużej ilości znajdują się w orzechach, rybach i nasionach. Ich dobrym, a zarazem smacznym źródłem są także oleje roślinne. Obniżają one zawartość niekorzystnego cholesterolu LDL i podnoszą stężenie korzystnego HDL w osoczu. Badania dowodzą, że mieszkańcy regionów okołobiegunowych, gdzie występuje duże spożycie ryb morskich, rzadziej zapadają na choroby związane z układem sercowym.

Tłuszcze trans to najbardziej niebezpieczny dla zdrowia typ tłuszczów. Potocznie określane są jako „cichy zabójca”, gdyż to właśnie one wymieniane są w gronie głównych czynników, wywołujących choroby cywilizacyjne. Są jednym z rodzajów tłuszczów nienasyconych. Konfiguracja trans zmienia kształt cząsteczki co jest przyczyną przekształcenia ich metabolizmu na niekorzystny dla naszego zdrowia. Przyczyniają się do powstawania zatorów w tętnicach, wylewów, zawałów serca, jak również niszczą układ pokarmowy i zwiększają możliwość zachorowania na raka jelita grubego. Należy pamiętać, że mogą one również powstać w warunkach domowych, podczas podgrzewania olejów roślinnych (przede wszystkim zimnotłoczonych) w wysokich temperaturach.

Wybieraj zdrowo

Tłuszcze spełniają w organizmie wiele funkcji, więc warto zadbać o to, by i one znalazły stałe miejsce w zdrowej, zbilansowanej diecie. Należy jednak pamiętać, że przyjmowanie zbyt dużej ilości tłuszczów może być przyczyną nadwagi, która z kolei wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie. Warto zwrócić szczególną uwagę na rodzaj tłuszczu, jaki znajduje się w naszym menu. Wybierajmy te nienasycone, których źródłem są np. oleje roślinne. Ograniczmy natomiast te pochodzenia zwierzęcego oraz rodzaju trans. 

Zdrowe tłuszcze

Niektóre rodzaje tłuszczów nie tylko nam nie szkodzą, ale wręcz korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Dowiedz się gdzie je znaleźć i jak korzystać z ich pozytywnego działania w swojej diecie.

Zobacz artykuły i przepisy

LenVitol

Produkty o bardzo dużej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3, które odgrywają ważną rolę w naszym organizmie, regulując wiele procesów.

Dowiedz się więcej
Zdrowe tłuszcze

Zimowy detoks – wracamy do formy po świętach

Wprawdzie oczyszczanie organizmu kojarzy się głównie z okresem wiosennym, jednak detoks warto robić sobie co jakiś czas, nawet zimą. Pozbycie się toksyn pomoże zwalczyć zimowe zmęczenie i poprawi naszą odporność.

Czytaj więcej

Poznaj nasze produkty

Olej z orzechów laskowych nierafinowany

Olej z orzechów laskowych nierafinowany

LenVitol – Len mielony – mielone nasiona lnu

LenVitol – Len mielony – mielone nasiona lnu

LenVitol – Olej lniany

LenVitol – Olej lniany

Strona korzysta z plików cookies. Są to pliki pozwalające na korzystania z narzędzi analitycznych, marketingowych oraz społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności.

Rozumiem i akceptuję