Czym są kwasy omega-3?

Czy tłuszcz może być zdrowy?

Każdego dnia każdy z nas spożywa różne tłuszcze, nie wiedząc często, jak bardzo różnią się one wartością odżywczą i w jak różny sposób wpływają na nasze zdrowie. Tłuszcze występują we wszystkich grupach organizmów żywych, stanowią zapasowy materiał energetyczny oraz składnik błon komórkowych. Jeszcze parę lat temu każdy tłuszcz był uważany za niechciany element diety, dziś wraca się do podziału na te niepożądane (zwierzęce) i pożądane (roślinne i rybie).

NNKT czyli co?

Szczególnie istotnym dla naszego organizmu jest spożywanie tłuszczów należących do Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT). Dlaczego? Jak sama nazwa wskazuje są nam niezbędne bo nasz organizm sam ich nie wytworzy. Dlatego muszą być dostarczane wraz z pożywieniem.

Do NNKT należą kwasy omega-3 i omega-6.

Najważniejsze kwasy omega-3:

  • kwas α-linolenowy (ALA) – występuje głównie w roślinachkwas dokozaheksaenowy (DHA) – występuje głównie w rybach
  • kwas eikozapentaenowy (EPA) – występuje głównie w rybach
  • Bogate źródła roślinne kwasów omega-3 to przede wszystkim olej lniany wysokolinolenowy, czy olej z dzikiej róży.

 

ujjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

Najważniejsze kwasy omega-6:

 
  • kwas linolowy (LA) – występuje głównie w roślinach
  • kwas γ-linolenowy (GLA) – występuje głównie w roślinach
  • kwas arachidonowy (AA) – występuje głównie w rybach
  • Dużo roślinnych kwasów omega-6 znajdziesz w oleju z wiesiołka, z ogórecznika, w oleju krokoszowym i winogronowym.

 

Omega-3 kontra omega-6

Liczy się proporcja

Zarówno kwasy omega-3 jak i omega-6 są bardzo ważne dla naszego organizmu. Jednak nadmiar jednych i deficyt drugich może mieć poważne konsekwencje. Obecna dieta Europejczyków i Amerykanów zwykle dostarcza za mało kwasów omega-3, a za dużo kwasów omega-6. Konsekwencją takiego stylu żywienia jest zaburzenie proporcji omega-3 do omega-6, która wynosi od 1:15 do 1:20. Skutkiem dłuższego utrzymywania takiego stosunku jest pojawienie się w naszym organizmie związków prozapalnych (które powstają z kwasów omega-6), których zbyt duża ilość jest niepożądana.

Kwasy omega-3 przekształcają się w naszym organizmie do związków przeciwzapalnych.

Kwasy: linolowy (omega-6) i α-linolenowy (omega-3) współzawodniczą o te same enzymy, stąd też nadmiar kwasów omega-6 prowadzi do większej koncentracji pochodnych kwasów omega-6 i zahamowania syntezy kwasów omega-3: eikozapentaenowego (EPA) i dokozaheksaenowego (DHA).

By temu zapobiec wystarczy, że codziennie przyjmiemy odpowiednią ilość kwasów omega-3.

W jakich produktach można znaleźć kwasy Omega-3?

Idealnym źródłem kwasów omega-3 jest olej lniany.

Olej lniany LenVitol® charakteryzuje się wysoką zawartością tłuszczów wielonienasyconych oraz kwasów tłuszczowych omega-3. Zawiera wielonienasycone kwasy tłuszczowe: kwas alfa-linolenowy (omega-3) i kwas linolowy (omega-6).

Zdrowe tłuszcze

Niektóre rodzaje tłuszczów nie tylko nam nie szkodzą, ale wręcz korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Dowiedz się gdzie je znaleźć i jak korzystać z ich pozytywnego działania w swojej diecie.

Zobacz artykuły i przepisy

Oleje Świata

Linia Oleje Świata to oleje wysokiej jakości powstające ze starannie wyselekcjonowanych nasion i owoców. Samo zdrowie zamknięte w małej buteleczce.

Dowiedz się więcej
Zdrowe tłuszcze

Proporcje NNKT w codziennej diecie

Oprócz funkcji budulcowych, kwasy NNKT pełnią jeszcze inne funkcje w organizmie – regulują wiele procesów fizjologicznych (transport i metabolizm innych tłuszczów i cholesterolu, krzepliwość krwi, odpowiedź immunologiczną).

Czytaj więcej

Poznaj nasze produkty

Olej z lnianki

Olej z lnianki

Olej ryżowy rafinowany

Olej ryżowy rafinowany

Olej z awokado tłoczony na zimno

Olej z awokado tłoczony na zimno

Strona korzysta z plików cookies. Są to pliki pozwalające na korzystania z narzędzi analitycznych, marketingowych oraz społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności.

Rozumiem i akceptuję