Czym są kwasy omega-3?

Czy tłuszcz może być zdrowy?

Każdego dnia każdy z nas spożywa różne tłuszcze, nie wiedząc często, jak bardzo różnią się one wartością odżywczą i w jak różny sposób wpływają na nasze zdrowie. Tłuszcze występują we wszystkich grupach organizmów żywych, stanowią zapasowy materiał energetyczny oraz składnik błon komórkowych. Jeszcze parę lat temu każdy tłuszcz był uważany za niechciany element diety, dziś wraca się do podziału na te niepożądane (zwierzęce) i pożądane (roślinne i rybie).

NNKT czyli co?

Szczególnie istotnym dla naszego organizmu jest spożywanie tłuszczów należących do Niezbędnych
Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT). Dlaczego? Jak sama nazwa wskazuje są nam niezbędne bo nasz organizm sam ich nie wytworzy. Dlatego muszą być dostarczane wraz z pożywieniem.

Do NNKT należą kwasy omega-3 i omega-6.

Najważniejsze kwasy omega-3:

  • kwas α-linolenowy (ALA) – występuje głównie w roślinachkwas dokozaheksaenowy (DHA) – występuje głównie w rybach
  • kwas eikozapentaenowy (EPA) – występuje głównie w rybach
  • Bogate źródła roślinne kwasów omega-3 to przede wszystkim olej lniany wysokolinolenowy, czy olej z dzikiej róży.

Najważniejsze kwasy omega-6:

  • kwas linolowy (LA) – występuje głównie w roślinach
  • kwas γ-linolenowy (GLA) – występuje głównie w roślinach
  • kwas arachidonowy (AA) – występuje głównie w rybach
  • Dużo roślinnych kwasów omega-6 znajdziesz w oleju z wiesiołka, z ogórecznika, w oleju krokoszowym i winogronowym.

Omega-3 kontra omega-6

Liczy się proporcja

Zarówno kwasy omega-3 jak i omega-6 są bardzo ważne dla naszego organizmu. Jednak nadmiar jednych i deficyt drugich może mieć poważne konsekwencje. Obecna dieta Europejczyków i Amerykanów zwykle dostarcza za mało kwasów omega-3, a za dużo kwasów omega-6. Konsekwencją takiego stylu żywienia jest zaburzenie proporcji omega-3 do omega-6, która wynosi od 1:15 do 1:20. Skutkiem dłuższego utrzymywania takiego stosunku jest pojawienie się w naszym organizmie związków prozapalnych (które powstają z kwasów omega-6), których zbyt duża ilość jest niepożądana.

Kwasy omega-3 przekształcają się w naszym organizmie do związków przeciwzapalnych.

Kwasy: linolowy (omega-6) i α-linolenowy (omega-3) współzawodniczą o te same enzymy, stąd też nadmiar kwasów omega-6 prowadzi do większej koncentracji pochodnych kwasów omega-6 i zahamowania syntezy kwasów omega-3: eikozapentaenowego (EPA) i dokozaheksaenowego (DHA).

By temu zapobiec wystarczy, że codziennie przyjmiemy odpowiednią ilość kwasów omega-3.

Zdrowe tłuszcze

Niektóre rodzaje tłuszczów nie tylko nam nie szkodzą, ale wręcz korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Dowiedz się gdzie je znaleźć i jak korzystać z ich pozytywnego działania w swojej diecie.

Zobacz artykuły i przepisy

LenVitol

Produkty o bardzo dużej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3, które odgrywają ważną rolę w naszym organizmie, regulując wiele procesów.

Dowiedz się więcej
Zdrowe tłuszcze

Rodzaje kwasów tłuszczowych

Wśród niezbędnych dla naszego zdrowia i życia makroskładników – czyli węglowodanów, białek i tłuszczów – te ostatnie były często niedoceniane, a nawet atakowane jako szkodliwy składnik diety.

Czytaj więcej

Poznaj nasze produkty

Olej lniany tłoczony na zimno

Olej lniany tłoczony na zimno

Olej z lnianki

Olej z lnianki

Olej z orzechów włoskich Virgin

Olej z orzechów włoskich Virgin

Strona korzysta z plików cookies. Są to pliki pozwalające na korzystania z narzędzi analitycznych, marketingowych oraz społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności.

Rozumiem i akceptuję