Oleje tłoczone na zimno pod lupą

Mając coraz większą świadomość, jak istotne znaczenie dla naszego zdrowia i samopoczucia ma dieta, znacznie częściej niż kiedyś sięgamy po żywność nieprzetworzoną i o pochodzeniu naturalnym. Należą do niej oleje tłoczone na zimno, a więc nie poddawane rafinacji chemicznej i fizycznej. Ich dobroczynne działanie wynika z właściwości roślin oleistych (a dokładniej ich nasion, pestek, orzechów czy owoców) oraz odpowiedniego procesu tłoczenia, który wyklucza zastosowanie wysokiej temperatury. Dlaczego oleje tłoczone na zimno powinny być stałym gościem w naszym menu i jak bez trudu wprowadzić je do codziennej diety?

Oleje tłoczone na zimno różnią się od produktów, które możemy znaleźć na półkach supermarketów. Przede wszystkim powstają one w wyniku odmiennych procesów, w trakcie których kluczową rolę odgrywa temperatura. Przy produkcji olejów zimnotłoczonych nie przekracza się 40-50ºC, natomiast powszechnie stosowane oleje są tłoczone przy udziale ciepła (do 160ºC), a dodatkowo rafinowane (oczyszczane) w temperaturze dochodzącej do 300ºC. W rezultacie nasiona zostają pozbawione tzw. substancji towarzyszących. Rafinacja prowadzi do otrzymania produktu neutralnego w smaku, czyli takiego, do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni, gdy sięgamy po pierwszy z brzegu olej w sklepie oraz wydłuża jego okres przydatności do spożycia. Dodatkowo tzw. ciasto olejowe poddaje się filtracji i destylacji, przez co można uzyskać większą ilość produktu. Inaczej jest w przypadku olejów tłoczonych na zimno. Zachowują one m.in. właściwości korzystne dla zdrowia, jak i smakowe, charakterystyczne dla wykorzystywanego surowca. Dlatego cechuje je bogactwo smaków i zapachów, które mogą doskonale podkreślać walory spożywanych posiłków.

Zdrowie zawarte w oleju

Najważniejszą zaletą olejów tłoczonych na zimno jest zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Istotna jest zawartość kwasów omega-6 i omega-3 w tych olejach. Wspomniane kwasy muszą być dostarczane wraz z pożywieniem, ponieważ organizm nie potrafi ich sam wytworzyć. – Należy jednak pamiętać, że kwasy omega-3 i omega-6 trzeba spożywać w odpowiednich proporcjach. Polskie Towarzystwo Kardiologiczne zaleca proporcję omega-6 do omega-3 w stosunku 1:4. Dlatego tak ważne jest spożycie produktów bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3, do których należą oleje tłoczone na zimno – tłumaczy dietetyk Katarzyna Paszkowska. Nie bez znaczenia pozostaje także źródło tłuszczów, które zawarte są w olejach. Kwasy tłuszczowe pochodzenia roślinnego są bowiem bardziej cenne niż te pochodzenia zwierzęcego. – Dzieje się tak, ponieważ wśród tłuszczów zwierzęcych znajdziemy głównie tłuszcze nasycone, które mogą niekorzystnie wpływać na nasz organizm – podsumowuje specjalista.

Dobre wybory

Jeśli nasza przygoda z olejami tłoczonymi na zimno dopiero się rozpoczyna, dobrze jest sięgnąć po kilka z nich, aby poznać ich walory  smakowe i zalety. Decydując się na zakupy, warto przestrzegać kilku zasad. Po pierwsze, nie sięgajmy po produkty z niesprawdzonych źródeł. Warto zapoznać się z informacjami o metodzie tłoczenia na stronie internetowej producenta i nabyć godne zaufania produkty online, w zaufanym sklepie zielarskim czy w aptece. Po drugie, uważnie czytajmy etykiety. Powinna się na nich znajdować wyraźna informacja o zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także o tym, że olej został wytworzony metodą tłoczenia na zimno. Nie mylmy tej metody z „filtrowaniem na zimno” ani z „pierwszym tłoczeniem”. To częsty chwyt marketingowy, który ma nam zamydlić oczy. W opakowaniu możemy znaleźć natomiast produkt tłoczony na ciepło i poddany rafinacji. Będzie on też całkowicie neutralny w smaku i zapachu. Po niedługim czasie zapewne dojdziemy do wprawy w zakupach i wybierzemy sprawdzoną markę.

Olej w kuchni

Oleje tłoczone na zimno nie są przeznaczone do smażenia ani innych form obróbki termicznej. Z powodzeniem możemy je jednak dodawać do dań na ciepło, takich jak ziemniaki czy gotowane warzywa, zastępując tym samym masło. Przede wszystkim zaleca się jednak stosowanie ich do sałatek – samodzielnie lub w postaci smacznego dressingu. Wzbogacą one także smak świeżego pieczywa, na którym ułożymy ulubione warzywa i dodamy przyprawy, a tym samym unikniemy masła czy margaryny. Nadają się ponadto do przygotowania pesto ze świeżych ziół (np. bazylii) lub humusu, który otrzyma charakterystyczny dla nich posmak. Ciekawostką jest to, że oleju z pestek dyni można używać do deserów, np. ciast czy lodów (w Austrii jest on tradycyjnie dodawany do wiedeńskiego sernika), olejem z orzechów włoskich można urozmaicić deskę serów lub szparagi, a olej lniany czy konopny doskonale sprawdza się w tapenadzie (paście z oliwek dodawanej do chleba czy ryb) i paście twarogowej (wystarczy zmieszać kilka łyżek oleju z chudym serem białym, a następnie dodać ulubione składniki, tworząc twarożek na słodko lub w wersji wytrawnej).

Katarzyna Paszkowska

Zdrowe tłuszcze

Niektóre rodzaje tłuszczów nie tylko nam nie szkodzą, ale wręcz korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Dowiedz się gdzie je znaleźć i jak korzystać z ich pozytywnego działania w swojej diecie.

Zobacz artykuły i przepisy

Oleje Świata

Linia Oleje Świata to oleje wysokiej jakości powstające ze starannie wyselekcjonowanych nasion i owoców. Samo zdrowie zamknięte w małej buteleczce.

Dowiedz się więcej
Zdrowe tłuszcze

Jeść w święta i nie przytyć

Często przed świętami przechodzimy na różnego rodzaju diety, żeby nieco „zwolnić miejsca” w żołądku. Dzięki takim działaniom, mamy nadzieję, że uda nam się zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Ale czy robimy słusznie?

Czytaj więcej

Poznaj nasze produkty

Olej krokoszowy tłoczony na zimno

Olej krokoszowy tłoczony na zimno

Olej z lnianki

Olej z lnianki

Olej z pestek winogron rafinowany

Olej z pestek winogron rafinowany

Strona korzysta z plików cookies. Są to pliki pozwalające na korzystania z narzędzi analitycznych, marketingowych oraz społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności.

Rozumiem i akceptuję