Kwasy tłuszczowe – rodzaje

Wśród niezbędnych dla naszego zdrowia i życia makroskładników, czyli węglowodanów, białek i tłuszczów, te ostatnie były często niedoceniane, a nawet atakowane jako szkodliwy składnik diety. Dlatego wielu z nas decydowało się na wybór produktów nisko- lub beztłuszczowych. Jednak pojawiło się wiele dowodów naukowych na to, że niektóre rodzaje tłuszczów nie tylko nam nie szkodzą, ale wręcz korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Radykalny zwrot w tym zakresie sprawił, że bliżej zaczęto przyglądać się tłuszczom. Najbardziej wartościowe z nich okazały się kwasy tłuszczowe omega-3.

kwasy tłuszczowe

Kwasy tłuszczowe –rodzaje i funkcje

Tłuszcze (lipidy) to duża grupa związków o różnorodnej budowie chemicznej, posiadającej wspólne elementy. Każda cząsteczka tłuszczu składa się z glicerolu, z którym łączą się kwasy tłuszczowe. Od tego jakie kwasy występują w cząsteczce tłuszczu, zależą jego właściwości.

Kwasy tłuszczowe dzielimy na 2 grupy:

  1. Nasycone – występują głównie w tłuszczach zwierzęcych (smalec, wędliny, masło). Organizm wykorzystuje je jako źródło energii. Ich nadmiar powoduje wzrost poziomu cholesterolu we krwi i miażdżycę. Dlatego tłuszcze zwierzęce są niezdrowe i powinniśmy unikać ich nadmiaru w diecie.
  2. Nienasycone – obecne są w olejach roślinnych i rybich. Należą do nich między innymi kwas linolowy i kwas α-linolenowy zwane Niezbędnymi Nienasyconymi Kwasami Tłuszczowymi (w skrócie NNKT). Określane są tak, ponieważ organizm człowieka nie jest w stanie sam ich wytworzyć i dlatego muszą być dostarczane z dietą. Te dwa kwasy tłuszczowe są bardzo istotne dla naszego organizmu, gdyż wskutek ich przemian powstają długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe, pełniące wiele ważnych funkcji. Stanowią one budulec do tworzenia błon biologicznych każdej komórki naszego ciała oraz regulują różne procesy fizjologiczne.

Rodzina kwasów omega-3

Najważniejsze kwasy omega-3:

  • kwas α-linoolenowy (ALA) – występuje głównie w roślinach
  • kwas dokozaheksaenowy (DHA) – występuje głównie w rybach
  • kwas eikozapentaenowy (EPA) – występuje głównie w rybach

Rodzina kwasów omega-6

Najważniejsze kwasy omega-6:

  • kwas linolowy (LA) występuje głównie w roślinach
  • kwas y-linolenowy (GLA) – występuje głównie w roślinach
  • kwas arachidonowy (AA) – występuje głównie w rybach

Zdrowe tłuszcze

Niektóre rodzaje tłuszczów nie tylko nam nie szkodzą, ale wręcz korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Dowiedz się gdzie je znaleźć i jak korzystać z ich pozytywnego działania w swojej diecie.

Zobacz artykuły i przepisy

LenVitol

Produkty o bardzo dużej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3, które odgrywają ważną rolę w naszym organizmie, regulując wiele procesów.

Dowiedz się więcej
Zdrowe tłuszcze

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT)

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, to inaczej wielonasycone kwasy tłuszczowe. Należą do nich kwasy z rodziny omega-3 i omega-6, które z punktu widzenia żywienia człowieka, są najważniejszymi spośród tłuszczów.

Czytaj więcej

Poznaj nasze produkty

Olej z wiesiołka

Olej z wiesiołka

Olej z orzechów włoskich Virgin

Olej z orzechów włoskich Virgin

LenVitol – Siemię lniane złociste

LenVitol – Siemię lniane złociste

Strona korzysta z plików cookies. Są to pliki pozwalające na korzystania z narzędzi analitycznych, marketingowych oraz społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności.

Rozumiem i akceptuję