Rola tłuszczów w organizmie

Tłuszcze występują w codziennej diecie człowieka. Są ważnym elementem pokarmu, który dostarcza potrzebnej ilości energii. Aby wybrać odpowiedni rodzaj tłuszczów warto wiedzieć, jakie rodzaje mają prozdrowotne właściwości, a których należy unikać.

Tłuszcze, inaczej lipidy, pełną istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka. Dzielą się na nasycone i nienasycone (jednonienasycone i wielonienasycone). Występują one w wielu produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego jak i roślinnego. Są niezastąpionym składnikiem pokarmu dla ludzi. Tłuszcze o wysokiej jakości odżywczej wspierają m.in. działanie systemu nerwowego, obniżają poziom cholesterolu, wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego. Odgrywają ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu struktur błon komórkowych. Chronią ponadto narządy wewnętrzne przed uszkodzeniem oraz uczestniczą w procesie przyswajania witamin A, D, E, K

Tłuszcze nasycone to szeroka grupa kwasów tłuszczowych, odpowiedzialnych m.in. za poziom cholesterolu w organizmie. Poziom ich maksymalnego spożycia nie powinien być większy niż 10% energii z dziennej racji pokarmowej. Stąd radzi się ograniczyć niekorzystne tłuszcze mięsne, olej palmowy oraz słodycze i ciasta. Warto wybierać nabiał o obniżonej zawartości tłuszczów, spożywać tłuszcze roślinne oraz chude mięso.
Tłuszcze nienasycone występują w środowisku naturalnym i nie są wskazane do stosowania z wykorzystaniem wysokiej temperatury. W dużej ilości znajdują się w orzechach, rybach i nasionach. Ich dobrym, a zarazem smacznym źródłem są także oleje roślinne. Tłuszcze wielonienasycone obniżają zawartość niekorzystnego cholesterolu LDL i podnoszą stężenie korzystnego HDL w osoczu.

Tłuszcze trans to najbardziej niebezpieczny dla zdrowia typ tłuszczów. Potocznie określane są jako „cichy zabójca”, gdyż to właśnie one wymieniane są w gronie głównych czynników, wywołujących choroby cywilizacyjne. Tłuszcze trans są jednym z rodzajów tłuszczów nienasyconych. Konfiguracja trans zmienia kształt cząsteczki co jest przyczyną przekształcenia ich metabolizmu na niekorzystny dla naszego zdrowia. Przyczyniają się do powstawania zatorów w tętnicach, wylewów, zawałów serca, jak również niszczą układ pokarmowy i zwiększają możliwość zachorowania na raka jelita grubego. Należy pamiętać, że niekorzystne tłuszcze mogą również powstać w warunkach domowych, podczas podgrzewania olejów roślinnych (przede wszystkim zimnotłoczonych) w wysokich temperaturach.

Tłuszcze spełniają w organizmie wiele funkcji, więc warto zadbać o to, by i one znalazły stałe miejsce w zdrowej, zbilansowanej diecie. Należy jednak pamiętać, że przyjmowanie zbyt dużej ilości tłuszczów, może być przyczyną nadwagi, która z kolei wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie. Warto zwrócić szczególną uwagę na rodzaj tłuszczu jaki znajduje się w naszym menu. Wybierajmy tłuszcze nienasycone, których źródłem są np. oleje roślinne. Ograniczmy natomiast tłuszcze zwierzęce oraz z rodzaju trans.

Mama i dziecko

Zachęcamy mamy do wprowadzenia zdrowego stylu życia w rodzinie oraz pokazujemy jak ważne jest wykształcenie odpowiednich nawyków żywieniowych, zwłaszcza u dzieci już od pierwszych miesięcy życia.

Zobacz artykuły

Coloflor

Linia Coloflor to seria produktów zawierających szczepy bakterii probiotycznych przeznaczonych dla dzieci od pierwszych dni życia.

Dowiedz się więcej
Mama i dziecko

Probiotyki w okresie okołoporodowym

Wiedza dotycząca znaczenia drobnoustrojów u człowieka ulega ciągłemu poszerzeniu. Aktualnie wiadomo, że proces zasiedlenia przez bakterie organizmu człowieka po urodzeniu ma wpływ nie tylko na ustalanie się fizjologicznej równowagi metabolizmu oraz odporności

Czytaj więcej

Poznaj nasze produkty

Coloflor Cesario

Coloflor Cesario

Coloflor Baby

Coloflor Baby

D-Vitum 800 j.m.

D-Vitum 800 j.m.

Strona korzysta z plików cookies. Są to pliki pozwalające na korzystania z narzędzi analitycznych, marketingowych oraz społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności.

Rozumiem i akceptuję