Moje dziecko skończyło 5 lat. Czy w trakcie posiłku lub tuż po nim mogę mu podawać olej lniany w ilości 1 łyżka? Ile łyżek dziennie można podawać w ten sposób? Podawanie zmiksowanego oleju z chudym twarogiem odpada – nie lubi!!

Dzieciom do 7 roku życia zaleca się, aby przyjmowały 1g oleju na 1kg masy ciała. Zatem poleca się, aby dziecko o masie ciała 20 kg przyjmowało dziennie 20 g oleju lnianego, co odpowiada 2 łyżkom stołowym. Olej można spożywać zarówno w trakcie jak i po posiłku, niekoniecznie z białym serem. Można go dodawać np. do surówek, sałatek, polewać kasze, ryż czy ziemniaczki. Całkiem dobrze smak oleju lnianego maskują jogurty.

Czy dodawanie np. do chleba z wędliną i pomidorem oleju lnianego dla dziecka 4 letniego nie ma przeciwwskazań? Czy olej ten można podawać dzieciom?

Olej lniany można podawać jako dodatek do chleba. Poleca się przygotowywanie pasty twarogowej, tj. mieszanina chudego białego sera i oleju lnianego. Składniki pasty należy miksować mikserem bądź blenderem do uzyskania jednolitej, nierozwarstwiającej się masy. Połączenie to zwiększy wchłanianie kwasów omega-3 w przewodzie pokarmowym.

Dla dzieci do 7 lat, zaleca się podawanie oleju lnianego według przelicznika, tj.: 1 g oleju lnianego na każdy 1 kilogram masy ciała dziecka.

Np.: jeśli dziecko waży 20 kg
20 x 1 g = 20 g, tj. 2 łyżki stołowe.

 

 

Czy olej lniany można stosować u małych dzieci (córeczka właśnie skończyła 12 miesięcy)?

Olej lniany można bezpiecznie stosować u mały dzieci, według przelicznika, tj.: 1 g oleju lnianego na każdy 1 kilogram masy ciała.

Np.: jeśli dziecko waży 6 kg
6 x 1 g = 6 g, tj. 1 mała łyżeczka.

Czy mogę dodawać Olej z pestek dyni do zupki warzywnej gotowanej dla mojego 6-cio miesięcznego synka? Czy mogę podawać mu także inne oleje w posiłkach – jakie byłyby właściwe?

Tłuszcze są źródłem energii niezbędnej do utrzymania wysokiego tempa rozwoju w pierwszym roku życia. Dostarczają również kwasów tłuszczowych, koniecznych do rozwoju i dojrzewania układu nerwowego. Niedostateczna ilość tłuszczów w diecie niemowlęcia może prowadzić do spowolnienia jego wzrostu, a także zahamowania rozwoju psychomotorycznego. Tłuszcze są dla niemowlęcia bardzo ważnym źródłem energii, a także składnikiem strukturalnym niezbędnym do prawidłowej budowy i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego i siatkówki oka. Dzięki nim przyswajane są również niektóre witaminy – A, D, E i K.

Według Polskiego Consensusu Tłuszczowego najlepsze ich źródła to masło oraz oleje roślinne. Dla Pani dziecka polecam w szczególności bogaty w kwasy omega-3 olej lniany LenVitol oraz oliwę z oliwek. Oleje te może Pani dodawać (1 mała łyżeczka) do ugotowanej, już ostudzonej zupki warzywnej.

Zadaj pytanie